Jón Kalman Stefánsson

Fredag den 17. august kl. 19.00
Kolding Uddannelsescenter (Auditoriet), Ågade 27, 6000 Kolding

Mød Jón Kalman Stefánsson (f. 1963) er en af Islands allerstørste forfattere. Han debuterede i 1988, har udgivet flere digtsamlinger, noveller og romaner. Han har været nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris fire gange, senest i 2015 for romanen Fisk har ingen fødder. Denne aften vil han tale om sine bøger og sit forfatterskab sammen med oversætter og mangeårig islandskender Kim Lembek.

Jón Kalman Stefánsson: ”Mennesket er spændt ud mellem lyset og mørket. Det er, som om vi har en line til begge dele. Det er det, der både kan få livet til at virke smukt og meningsløst, men det nytter ikke noget kun at beskrive den ene del, ” siger han og lyser igen op i et smil: ”Jeg har det som en bluesmusiker, der henter sine sange nede i mørket, men godt kan være glad, når han spiller dem. For dem, der ikke kender mørket, kender heller ikke lyset”.

Den islandske forfatter Jón Kalman Stefánsson blander i sine romaner højstemt patos med hverdagens praktiske gøremål. Poesi, skindanorakker og stormvejr hænger uløseligt sammen og gør tilsammen forskellen på liv og død. De går lige i hjertet, og som altid med Stefanssons bøger skaber det rum for eftertænksomhed.

Dato og tidspunkt: fredag, den 17. august kl. 19.00 Kolding Uddannelsescenter, Ågade 27, 6000 Kolding i Auditoriet https://kuc.kolding.dk/

ENTRE KR. 50.-  Kontant eller Mobile Pay 75209. Drikkevarer købes kontant.

PÅ GENSYN FORENINGEN NORDEN, KOLDING, TLF.: 40149900.

Alle er desuden meget velkomne til at deltage i arrangementerne i lokalafdelingen i Fredericia:

Udflugt til Vadehavscenteret

Torsdag den 13. september kl. 9.30

Vi har fået lov at koble os på Grænseforeningens udflugt.Afgang fra kl. 9.30 fra Fredericia Banegård, Hjemkomst kl. 17.30. Turen går først til Vadehavscenteret, hvor vi spiser vores medbragte mad.Derefter besøger vi ”Klægager” i Ballum, som i maj 2017 blev kåret til Danmarks smukkeste bondegård af Bygningskultur Danmark. Ejerne fortæller om gårdens og egnens historie, giver en guidet tur i marsken i vores bus og serverer sønderjysk kaffebord. Alt dette for ca. 450 kr.Tilmelding og betaling senest 3. september til Marie Fink-Nielsen, 40 92 77 42 eller marie.fink.nielsen@gmail.com Opgiv venligst telefonnummer og mailadresse ved tilmelding.Betaling sker udelukkende på Nordea 2440 9200500097 – husk at angive navn.

.

Familie på farten: Vandring for livet
Mandag den 8. oktober kl. 19.00
Fredericia Bibliotek, Prinsessegade 27

På 73 dage gik Helge Rude Kristensen 3500 kilometer fra Nordkap hjem til Give. Undervejs var Anne Grethe i den gamle Landcruiser hans uundværlige støtteteam.Foredraget er ikke bare en palet af smuk natur og spændende mennesker, men også en varm fortælling om, at når to står sammen, så bliver det umulige muligt – også at samle mere end 160.000 kroner ind til Kræftens Bekæmpelse.

Foredraget arrangeres af Fredericia Bibliotek, Kræftens Bekæmpelse og Foreningen Norden.
Billetbestilling på https://fredericiabib.dk/

Skumringstime
Mandag den 12. november kl. 19.00
Fredericia Bibliotek, 4. sal

Foreningen Norden og Fredericia Bibliotek holder igen Skumringsaften, hvor vi på samme tid samles i hele Norden til højtlæsning. Der skal læses op af romanen “Islandske konger” af Einar Már Guðmundsson. Årets tema er helte. Der bliver også plads til hyggesnak over kaffen og den hjemmebagte kage. Tilmelding til Niels Jørn Krogh senest torsdag den 8. november.